reklama

Vianoce v púštnom Kuvajte

Zvianočnieva sa......a ja spomínam na to, aké to bolo počas Vianoc ďaleko od domova. V krajine, v ktorej žije približne 85 percent moslimov, a len 5 percent kresťanov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Takto pred dvoma rokmi mi zo Slovenska prichádzali správy, ako sa všetci naháňajú za vianočnými darčekami, ako upratujú, zdobia svoje príbytky, pečú a ako nič nestíhajú. Ja som si po každej takejto SMS len vzdychla. Vianoce. V Kuvajte mi ich nič nepripomínalo. Nepomohol ani stromček s vianočnými dekoráciami, ani adventný veniec, a ani príprava vianočného menu. Ešte aj tie kríky, palmy a domy ovešané farebnými žiarovkami, ktoré mi po pricestovaní na arabský polostrov pripomínali naše obdobie Vianoc, zovšedneli.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 

Chýbala mi tá pravá vianočná atmosféra s gýčovitými anjelikmi, zvončekami a všetkým, čo k tomu patrí. Čaro vianočných trhov pod trenčianskym hradom, aróma vareného vína s klinčekami alebo vianočný punč tak príjemne ohrievajúci dlane. Rodičovský dom voňajúci čečinou. A medovníkmi. Mrázik, Traja veteráni, Tri oriešky pre popolušku a mnoho ďalších rozprávok a filmov, už neodmysliteľne patriacich k týmto sviatkom. A chýbali mi tiež vianočné koledy rozliehajúce sa z magnetofónovej pásky, ktoré som mame zavše pri pečení vypínala a hnevala ju, pretože som chcela počúvať hudobné hity v rádiu.
Najviac zo všetkého mi však chýbala rodina.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj Štedrovečerný deň sa začal v práci. Hneď ráno ma moja skúsená kolegyňa zo Slovenska upozornila na to, aby som neočakávala od pacientiek zhovievavosť voči našej tradícii, ktorou žil v tých dňoch celý kresťanský svet. Našťastie sa mýlila. ‚Merry Christmas‘ mi popriali až na dve všetky ostatné moslimské pacientky.
Na nás vianocesláviacich myslelo aj vedenie kliniky a po odpracovaní polovice zo zvyčajnej 8 hodinovej pracovnej doby nám dalo voľno.
Vyrazila som na posledné nákupy. Moje srdiečko zaplesalo a v očiach mi zaiskrilo, keď som v jednom obchoďáku medzi luxusnými obchodmi objavila zastrčenú minipredajničku s bohatou vianočnou výzdobou, žiarivými stromčekami a vtipnými pohľadnicami (viď nižšie). Vlastne, bol to druhý obchod, o ktorom som vedela, že majiteľovi nie sú Vianoce ľahostajné. Tým prvým bol tzv. Sultan centrum, kam chodia nakupovať prevažne američania a európania, čomu zodpovedá aj sortiment tohto nákupného centra.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Večer na mňa znova doľahlo odlúčenie. Počula som otcov hlas: „...a aby sme sa tu, pri tomto stole, všetci o rok znova zišli...“. Bola som precitlivená a každú chvíľku som premáhala ľútosť. Našťastie, nebola som sama. V tento najočakávanejší sviatok roka si ma „adoptovala“ kamarátka spolu s rodinou jej manžela, ktorá aj napriek svojmu islámskemu vierovyznaniu oslávila Štedrý večer s nami. Bolo mi s nimi fajn. No doma je doma...

Vianoce v púštnom Kuvajte teda existujú, aj keď ich navonok nie je vidno, a nie je ich ani „cítiť“. Žijú vďaka spolupatričnosti malého percenta ľudí, ktorí majú snahu zachovať si ich vlastné zvyky a tradície, a preniesť tak kúsoček domoviny do svojich obývačiek i na ďalekom Blízkom východe.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 


P.S. Vám všetkým, ktorí ste pracovne, alebo inak odcestovaní a Vianoce budete tráviť mimo rodinný kruh, držím palce. Vedzte, že aj keď ste vzdialení od domova, nebudete tam sami. Každý, komu na vás záleží, a kto vás má rád, bude na vás myslieť, a tak bude s vami. Je ťažké si to predstaviť, ale je to tak. Verte mi.

Prajem krásne Vianoce.

Radovana Keliarová

Radovana Keliarová

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Celý môj doterajší život je zmena. A prežívanie snov. Bláznivé veci ma pritom neobchádzajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKuwaitlandFotkyMôj chlebíkSúkromnéĽudia a ich dotykyCestovateľské impresieFotodenník zo školy v prírode

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu