reklama

Ako som prežívala Noc videnia a deviaty mesiac lunárneho kalendára

Kráčam po ceste, na hlavu mi pripeká slniečko. Od klimatizáciou vychladeného útočiska som vzdialená približne 10 minút. Začínam pociťovať mdlobú únavu. Teplo sálajúce zo zeme, ktorá sa zatiaľ nespamätala z nedávnych 50 stupňových horúčav, ma prinúti siahnuť po chladenej krabičke džúsu a osviežiť sa. Uvedomujem si pritom, že riskujem. Tento príjemne ovlažujúci špás ma môže vyjsť veľmi draho – mastnou pokutou, ba dokonca strávením niekoľkých dní v miestnom väzenskom chládku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Pôst trvá len prvý deň a ja už som si viac než istá, že si naň budem musieť ešte chvíľu zvykať. Domov mailujem novinky: „Včera bola „Noc videnia”. Očakávali sme ju až dnes. Po príchode z práce mi zavolala kolegyňa, aby som ráno prišla do roboty o hodinu skôr. Je to pre mňa zase niečo nové. Moslimskí astronómovia totiž videli nov mesiaca a ohlásili začiatok Ramadánu. Na tento verdikt čakal celý moslimský svet. V niektorých arabských štátoch videli nov až dnes večer, a preto začiatok pôstneho mesiaca sa u týchto začína o deň neskôr.”

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O pár dní znova píšem našim: „Počas pôstu (arabsky sauwm), ktorý trvá od úsvitu do zatmenia, moslimovia nejedia, nepijú, zakazuje sa fajčenie, žuvanie žuvačky, dokonca i prehĺtanie slín! Nesmú si ovlažiť ani pery. Každé ráno si majú niečo predsavzať - majú vysloviť tzv. níju. Okrem toho sa musia vyvarovať akýchkoľvek nezhôd, hádok, ohovárania, klamania, neslušných rečí a telesných rozkoší. Naopak, mali by robiť len dobré skutky, z ktorých jedným je darovanie almužny chudobnejším, napríklad služobníctvu. Ženy sa nemaľujú, pretože by im mohli do tela preniknúť nečistoty zo šminiek a make-upu. Od postenia sú oslobodené tehotné a kojace ženy, starí chorí ľudia, mentálne postihnutí, malé deti a menštruujúce ženy, ktoré si však stratené pôstne dni musia nahradiť pred začiatkom, alebo po skončení Ramadánu.
Od nás - cudzincov a nemoslimov - sa dodržiavanie pôstu našťastie nevyžaduje, no keď sa chcem napiť, alebo do čohosi zahryznúť, musím sa buď zdržať, alebo sa skryť. Nikto z islámskych veriacich ma nesmie vidieť.
Bežný život je v tomto období spomalený, pracovná doba je skrátena o hodinu. Robí sa na dve smeny – doobeda, a potom od večera do noci. Poobedie je vyplnené niekoľkohodinovým odpočinkom, ktorý väčšinou prespím. Reštaurácie a kaviarne sú v pôstnych hodinách zatvorené. Ak si niekto v tomto čase plánuje nájsť v Kuvajte prácu, má smolu. Úrady sú poloprázdne a ich činnosť taktiež zvoľnená.
Krátko pred zotmením sa ulice a cesty vyprázdnia. Každý sa ponáhľa domov, aby dobehol včas na „raňajky”. Po západe slnka oznamuje muezín svojou večernou modlitbou ukončenie pôstu. Rušia sa všetky zákazy a začínajú pravé žravé orgie. Jedla je toľko, až sa pod ním prehýbajú stoly. Teplé večere trávia už napapkaní veriaci poriadaním rodinných návštev, vychádzajú do mesta, na pláže a piknikujú. Kuvajt ožíva.
Po hlavnom jedle sa sýtia ešte niekoľkokrát. Niektorí si nastavujú pol hodinu pred svitaním budík a pĺnia si posledné rezervy žalúdkov, aby lepšie zniesli celodennú hladovku.
Stále tomu akosi nerozumiem. Aký má význam celý deň nejesť, a potom šokovať organizmus zhltnutím haldy ramadánových dobrôt až do temer prasknutia? V každom prípade dostáva slinivka brušná riadne zabrať. Možno práve preto je tu tak veľa diabetikov... Debatila som o tom aj s kolegyňou z Libanonu, ale tá si moju teóriu nevšíma. „Postenie je príležitosť na sebakontrolu, očistenie duše i tela. Je jedinečnou možnosťou precítiť na vlastnej koži utrpenie chudobných na celom svete”, vášnivo mi vysvetľuje.
Stala sa mi tiež príhoda v tunajších potravinách. Pristavila sa pri mne zahalená žena a zašepkala mi do ucha: „Je Ramadán. Nemala by si žuť žuvačku!”. Je naozaj ťažké neustále myslieť na všednosti a obyčaje, ktoré mi vôbec neprichádzajú ako zakázaniahodné, a už vôbec nie ako trestuhodné”, približujem situáciu svojim najbližším.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto období nachádzam v novinách rôzne upozornenia s významom podobným tomuto voľne preloženému oznamu: „Ministerstvo vnútra nalieha rešpektovať zásady Islamu a varuje pred jedením na verejných miestach počas pôstnych hodín v posvätnom mesiaci Ramadán. Potrestaný bude každý kto je, pije, alebo fajčí počas dňa pokutou do 10 000 Sk a väzením nie dlhším ako mesiac, alebo jedným z týchto trestov.”

Posledné dni Ramadánu sú znova „ostro sledované“. Večer, kedy je potvrdené zjavenie nového mesiaca, sa oslávi jeho koniec a nasleduje trojdňový sviatok zvaný Eid al-fitr, t.j. sviatok ukončenia pôstu. Pri tejto príležitosti si všetci blahoželajú a dávajú si darčeky. Vo zvyku majú obliekať si čisto nové veci od spodného prádla až po doplnky – topánky, kabelky, náušnice, prstene, hodinky. Celý Kuvajt trpí nákupnou horúčkou. Cesty sú preplnené autami, ale niekoľkokilometrové zápchy neodradia nikoho. Nakupuje sa do neskorej noci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ktosi prirovnal atmosféru Ramadánu k našim Vianociam. Všetci sa snažia byť k sebe milší a ohľaduplnejší než zvyčajne. Po uplynutí 28-dňového pôstu sa uľaví najmä cudzincom. A život v Kuvajte sa vracia do starých koľají.

P.S. Ramadán je mesiac pohyblivý, každým rokom sa posúva o 11 – 12 dní, keďže je práve o toľko kratší od mesiaca v solárnom kalendári. Minulý rok sa začal 15.10., tento rok sa jeho ohlásenie očakávalo 4. alebo 5. októbra. Tohto času je Ramadánová nálada v niektorých arabských štátoch už v plnom prúde.

Radovana Keliarová

Radovana Keliarová

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Celý môj doterajší život je zmena. A prežívanie snov. Bláznivé veci ma pritom neobchádzajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKuwaitlandFotkyMôj chlebíkSúkromnéĽudia a ich dotykyCestovateľské impresieFotodenník zo školy v prírode

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu